tisdag 13 mars 2012

Såsen


Läser ”strunt” i Strountes.
Läser om kålhuvudet och korvarna.
Blir hungrig.
Tänker på dagens middag.
Inte kål. Inte korv.

Tänker på fisk.
Vad tänker en fisk på?
- Ja, den tänker inte på Fish and Chips på Fisherman Inn i  Fishtoft i England
eller den goda Hollandaisen med mosade potäter.

- Nej, den tänker på Helgeöjfjorden i Tromsö.
Ja, härliga hälleflundra! Ja, lena lax!
Återvänd till ett liv på egna villkor
till er natur bortom vår onatur.
Annars blir ni bara fiskpinnar.

5 kommentarer:

  1. Gillar tankarna och sättet du för fram dem på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Original av Ekelöf: Kålroten och korvarna, första verserna. Jag har inspirerats av den.

      Ett stort kålhuvud tänker
      men inte på kålsoppa:
      Det tänker på Afrikas milda frikadeller
      hoppande lätt över savannen
      Vad tänker en prinskorv på?
      Det säger dess skafferiskrynklor:
      Den tänker på Paleopsykologiska p ́Institutet i Princeton
      -Och vitpepparn och sirapen
      och de trevliga kryddpepparkornen

      Nej korvar återvänd till ert ursprung!
      Ja, prinskorv! Uppsluppna fläskkorv!
      Återvänd till livet och ert villkor
      som också är ändalykten:

      Radera
  2. Ja, vad tänker fiskarna på? Kul perspektiv.

    SvaraRadera
  3. Här ser vi hur inställningen till maten har ändrats på fem decennier. Matpoesin i Strountes fastnar i halsen på mig, som jag antydde i min strunt-puff igår (eller när det nu var). Det gör inte dina fiskeskapistiska strofer. De GÖR fiskpinnar av lax nuförtiden. Äckligt, meddelade min laxälskande gamla mamma häromdagen.

    SvaraRadera