onsdag 11 juli 2012

Någonstans i Sverige

Men du, du vet, jag hade ju ett enda önskemål om denna resa.?
- Jadå men vi är på väg dit. Vi ska bara bAra kolla på en annan grej först.
- ??? Va. Vadå?
- En fästning.
- Okej. De e klart vi ska dit om du vill de!  E're nån visning eller? 
Jo, men du kan väl kolla på paddan!
- ja visst säger jag och tänker: Yes, nu kan jag smygpuffa lite också! Va ska ja kolla på? 
- Karlborgs fästning!
- Vill du ha äventyrsvisning eller skattjakt? (fniss)
- Nåt för vuxna!
- Jadå blir de äventyrsvisning plus entré på museet och kyrkan.
- Jamen de blir väl bra, eller?
- Perfekt! Men guuuuud nu kommer regnet! Nu får vi vårbeskärda del! 
- Ja ,ja men vi ska ju i alla fall på en nästan två timmars lång visning.

 Varför denna gigantiska anläggning dom är stor som 17 fotbollsplaner?
Jo,man ville skydda Sverige! Skydda Sverige från Ryssen! Det var det viktigaste. Han  visste ju precis vad han kunde göra, Ryssen, alltså. Se bara på ostkusten där han på 1700-talet brände allt i sin väg från  Norrköping och uppåt, undra på att Stockholms skärgård nästan helt saknar bebyggelse från tiden före 1800-talet! 

Rikets män slog nu sina kloka huvuden ihop. Vad ska man göra nu när vi i detta nya krig förlorat Finland, vår sköld mot Ryssland. Vilken sekund som helst kunde Ryssen inta Stockholm. Vi kunde inte vara lika sårbara som sist, när vi offrade hela ostkusten för att undvika ett intagande av Stockholm. Ryssen kom faktiskt ända till Baggensfjärden och betänk hur han brände allt som kom i hans väg bar för att han  inte fick Stockholm! 

Nu var goda råd dyra! då kom Baltazar von Platen med ett förslag: vi flyttar det viktigaste från Stockholm vid krigsfara. Vi bygger tre fästningar kring ett centralförsvar. Dit flyttar vi guldreserven, kungafamiljen, den högsta militären samt riksdagen. Han föreslog att udden Varnhem vid Vänerns västsida skulle bli en av dessa fästningar. Och det var den endasom byggdes! På tio skulle man bygga en fästning där; Karlsborgs fästning, men det skulle ta 90 år, en massa straffångar, arbetslösa och arbetare att färdigställa denna enorma fästning.

Och jag som trodde detta skulle bli en kulturell resa! Men det är klart, det beror ju på vad man lägger in i begreppet kultur. När faan skulle vi till Ellen Keys Strand?

Vi satte oss i bilen och for iväg och for förbi Strand! Nää, vad är det här, tänkte jag.
Vi åkte och åkte och tog av vid Vadstena. Vi det här laget var jag duktigt trött och längtade mest efter en skön säng. Då meddelade  min man att vi skulle sova i en tågvagn i Vadstena...

2 kommentarer:

  1. Historia är väl verkligen kultur :-)? Tack för en fin historielektion. Det kan jag inte få för mycket av!

    SvaraRadera
  2. Läste alla delarna som jag missat. Spännande historie- och nutidslektion.

    SvaraRadera