lördag 7 juli 2012

Någonstans i Sverige

Jag vet inte vart jag ska. 
Jag vet inte vart jag är på väg.
Jag vet inte var jag landar. Om jag landar.

Ja, lite  vilsen är jag allt idag. Men jag sitter inte i sjön och jag har tak över huvudet och bränsle under huven. "The Four Lake Tour"  har min man döpt bilresan. En första övernattning är bokad liksom frukost. Vi kanske ska till ett hotell! funderar jag. Och jag som trodde att vi skulle bo i billiga muggiga campingstugor, som förra gången. Nej, nej, inte dra för stora växlar nu.

Nu körde just en "Limmo" om oss och fantasin skenar: han kanske genskjuter oss och vinkar in oss till vägkanten där en chaufför tar hand om vår bil och hänvisar oss till Limousinens baksäte där rosa champagne väntar. Nej, nu får jag verkligen sluta. Detta kan bara resultera i att jag blir besviken.

Fast nu är min man besviken över att jag inte håller på och gissar vart vi ska, så för att få igång mig får jag en ledtråd. Han säger: - För hundra år sedan var det väldigt kräftrikt där, så rikt på kräftor att man exporterade till Ryssland. Men idag, fortsätter han, är det rikt på ett annat vattendjur. Djuret plus vattnet har blivit ett begrepp i Matsverige! - Jag har inte en aning, säger jag när vi i hög hastighet kör söderut,  förbi avfarten till Mariefred. Nu har jag verkligen fått något att bita i!

6 kommentarer: