tisdag 28 februari 2012

mammas amerikanska skåp

Vi hade ett amerikanskt skåp hemma. Varför vi kallade det så, det vet jag inte, för skåpet ingick i köksinredningen, men kanske var det för att där kunde man finna allt! Det var mammas skåp. Där fanns kvitton och räkningar, lite porslin, kaffeglas med orange plast från Bodum, dödsrunor, IC-kvitton som man fick återbäring på och allt annat som kunde vara bra att ha, eller som mamma inte orkade lägga på sin plats. Under alla dessa år har jag saknat ett eget skåp med total oreda. Jag har inte fått till det eftersom jag bor med herr Ordningsman. Men nu har jag satt ner foten och skaffat mig en byrå med fyra mindre och tre större lådor. Där kan man hitta: näsdukar, USB-minne, FK-papper, tidrapporter, rökelse, snidade knivar, halvfärdiga handarbeten, mera FK-papper, kvitton, bankpapper, mera FK-papper (som jag inte heller skickat in), sidenband, några fjädrar, foton, snygga papper, en Läkerolask, lite smink, snygga designpåsar… Byrån är bara min och ingen får använda den eller, Gud förbjude, öppna lådorna. Fördelen med lådor jämte skåp är att ingenting kan ramla ut. Problemet med mammas skåp var nämligen att man blev attackerad när man skulle öppna det. Ja, inte av mamma, utan av innehållet!

3 kommentarer:

  1. Grattis till denna superfina berättelse och inte minst till den byrån! Må den frodas, och må dess försäkringskassepapper omsider sjunka ned i botten att gulna bort till evig glömska.

    SvaraRadera
  2. :)
    Gillar som man säger på facebook.

    SvaraRadera
  3. När min mamma så småningom dör ska jag ta över hennes chiffonjé och ha den som amerikanskt skåp - och tänka på dig.

    SvaraRadera