fredag 6 januari 2012

Glass i Amos Oz verktygslåda


Glass i Amos Oz verktygslåda
Han måste ju ha fått frågan hur många gånger som helst: ”Hur kommer du på allt? Varifrån får du dina berättelser?” Och författaren ler lite kryptiskt och säger: ”Glass. Allt kommer sig av glassen jag fick som barn.” Så berättar han om att han var enda barnet både i familjen och i bekantskapskretsen och när hans föräldrar skulle träffa sina vänner på restaurang var han tvungen att följa med, men han måste vara tyst. Då mutade de honom med glass. Där satt han och åt sin glass och iakttog människorna, gav dem namn, fann ut deras relationer. Så småningom kunde han fantisera ihop hela berättelser.

Själv fick jag nästan aldrig gå på restaurang när jag var liten… Å andra sidan fick jag mycket glass. Fast det var ju hemma, när vi hade installerat frys. Jag kan dessutom inte påminna mig om att jag någonsin satt på mitt rum och fantiserade. Jag skulle knappast kunna säga att glass ingår i min verktygslåda.

10 kommentarer:

  1. Vilken härlig beskrivning med glass i en verktygslåda! Själv åt jag inte glass som liten ty vi hade ingen frys hemma och inte heller kylskkåp. Däremot hängav jag mig mycket till fantasin pga att jag har och hade inga syskon. I min låtsasvärld fanns det många syskon och där någonstans började jag fantisera.

    SvaraRadera
  2. Smart krabat. Men vad matades då du med:)

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte på skrivverktyg.Vad har ni samlat i era verktygslådor för skrivandet? Själv har jag ingen aning. Jag tycker Skrivpuff och ni alla är fantastiska och jag tackar för all inspiration jag får.
    Svar till Saqer: Tog lite tid innan jag förstod vad du menade.

    SvaraRadera
  4. Mysig text och blir påmind om att det var länge sedan jag bara satt på stan och tittade på människor!

    SvaraRadera
  5. Man ska ha tråkigt som barn för att bli en riktig författare. Det är svårt att lära sig fantisera som vuxen, har jag märkt.

    SvaraRadera
  6. En liten hemlighet:
    Jag börjar varje skrivdag med....tadah
    Glass.
    En magnum som jag slickar på under tiden orden trillar in i hjärnan.
    fantasi har jag alltid haft

    SvaraRadera
  7. Tack snälla ni. Anita vad kul att du börjar med glass.Jag tycker aldrig jag har haft fantasi och nog är det svårt som vuxen.Jag brukar glo, kan verkligen fastna med blicken, men aldrig förstått att använda det jag hör o ser. Nu ska det bli andra bullar.

    SvaraRadera
  8. Gillade din text och tror att vi nog alla fantiserar, vissa medvetet andra utan att tänka på att det är det de gör. Vad göra man t.ex. egentligen när man drömmer om en resa? Var går gränsen mellan planering och att fantisera?

    SvaraRadera