söndag 23 december 2012

Över förväntan


Jag var sex år och var världens lyckligaste flicka; jag hade fått en docka i julklapp. Förväntansfullt följde jag med till julottan. Skulle någon se att jag fått en docka i julklapp, undrade jag. När vi så sitter där i kyrkbänken riktar prästen sin blick mot mig, ler milt och säger: i denna tidiga timma har en liten flicka till och med hunnit klä på sin lilla docka. Jag var sprickfärdig av lycka, detta överträffade alla mina förväntningar. 

Nu har jag inga förväntningar alls. Jag tycker bara att det är ett helvetiskt stressande och hoppas att vi inte ska glömt något då vi sätter oss ibilen. Förra året var det all julmat som stod kvar nere i porten, året innan julklapparna. Ja,ja, vi har i alla fall aldrig glömt barnet... Nu hoppas jag bara att det inte ska bli en Nore'njul. Till dess: ett litet julrim som jag skrev förra året.

" J'accuse" Jag anklagar!

Räven raskar över isen
och här står jag vid spisen
bland karotter och kastruller
allt är huller om buller
Köttbullar ska trillas
feta revben grillas
Tomtegubbar slår i glasen
skriker: Hej! och spräcker vasen
I ugnen lussebullar lyser gula
Åh, köttbullarna blev fula!
Nu: fram med saxen
Bena, grava laxen
Vispa olja och gulor
Förresten, red de på mulor
den heliga natten
och fanns där vatten
när ett barn blev fött?
Guuud, jag vill ha ett glas rött!
Men klockan är tolv slagen
Bör tänka på morgondagen
Midnattstyst det är i huset
Blåser sakta ut ljuset
Somnar som en stock
Och drömmer om Gävles bock

Vaknar. Stressad som en iller
Julafton är en riktig Killer
Grönsaker; chopp, chopp, chopp
Allt ska läggas opp
I skålar och på fat
Himmel, vad mycket mat!
Svetten lackar
ingen mig tackar
Ingen smeker min kind
som är lika röd och trind
som den nitritstinna grisen
Hjälp, det kokar över på spisen!

Sitter vid bordet
begär inte ordet
De andra skålar och äter
jag sitter och mäter
undrar om mitt pund
väger upp denna stund?
Då hör jag någon viska:
- Dags att diska.
-Nej nu får det faan vara nog!
sa jag och tog
tomten under armen
Åh, han var en varm en
I släden han bäddade mig ner
Jag tänkte: ske det som sker…

7 kommentarer: