söndag 14 oktober 2012

Denröda slipsen


Vaknar (saknar som vanligt mig själv)
Stapplar upp i blindo
Pudrar näsan
Förbereder frukost
Väcker barn
Duschar 
Sminkar (nödvändigt numera)
Pressar in valkarna
Frukosterar
Tjatar lite
G å r .
T ä n k e r   T a n k a r.
Jobbentrar
Dricker kaffe
Plockar
Byter skepnad
Lektionerar
Närvarokontrollerar
Undervisar
Pausar
Svär över död telefon
Suckar över sakernas tillstånd
Lektionerar
Entusiasmerar inför en svår uppgift
Hämtar nåt jag glömt
Dricker kallt kaffe
Sue Ellen-suckar ljudligt
Lektionerar
Svarar på frågor
Lunchar ute - Sushi
Gnäller 
Gnäller lite till
Suckar
Släpar
Lektionerar
Närvarokontrollerar
Entusiasmerar ännu en klass. (Jo, det kan jag faktiskt!)
Pausar
Instruerar städaren
Stönar - ingen internetuppkoppling
Lyssnar
Stöttar
Lektionerar
Stilanalyserar en text
Driver framåt
Felkopplar mellan TV och dator. Hur fan gör man?
Gör något annat
Fyller i en lista
Diskar
Suddar - inte eftersom jag använt fel penna.
Spritar istället hela tavlan - gnider, gnider, gnider.
Slutar
Tröstar tårtrillande
Pratar
Blundar lite - trött
Orkar - inte alls. Jo det gör jag visst!
Samlar
Plockar
Letar
Letar mer
Konstaterar att mitt skrivbord är för litet
Svär
Letar ännu mer
Beställer sedan nya patroner (Nej, jag ska inte skjuta någon)
Får veta att pappas plånbok kommit bort på sjukhuset.
Ringer, skäller, gormar och går på
Skjuter - undan en bänk
Pudrar näsan
G å r .
T ä n k e r .
Tänker att det är bra att veta vad man vill, med sitt liv menar jag.
Konstaterar att jag inte vet.
Besöker den svage, en gång min store starke far, som frågar efter sina pengar.
Ljuger. VågarSäger att jag tagit hand om plånboken. 
Får veta att det är vårdsamtal i morgon. - Om jag kan närvara, i morgon?! Det beror ju på, tänker jag, om jag kan ställa in livet, be det vänta lite.
På tunnelbanan tänker jag; nu är det nog.
Skjuter - ändå undan tankar på att bygga upp mig, mitt, jag. 
Trapptränar
Sofframlar
Familjeumgås
Puffar
Skriver - inte nu.
Försöker hinna läsa DN
Äter fläskpannkaka med familjen
Tvångsspelar piano med barn, alltså jag måste spela och blotta mig.
Förhör läxor
Plånboken är funnen - intakt med Visa-kort - och kod. Gud, att jag inte sett den lappen! Vet inte varför, men kommer plötsligt att tänka på när jag virkade en röd slips till min pappa. Han fick den då han skulle till Sydamerika. Han lovade dyrt och heligt att vinka med den från planet. Jag ler vid minnet, slipsen var dessutom gräsligt ojämnt virkad.
Förbereder morgondagen
Läser "Sorgesång för Easterly"
T ä n k e r på ett folk och dess galne diktator
Googlar Zimbabwe
TV-slappar framför Dallas - Sue Ellen har också blivit äldre.
Oroar mig för min bristande hjärnkapacitet. Vad har hänt?
F l ä t a r   v a c k r a   m ö r k a   h å r s l i n g o r .
S y r  i en knapp - gör jag inte. Det gör min man.
Gäspar stort
Håller modet uppe
Ber tyst om nåd
Älskar - gör jag inte  heller
utan slocknar med min man, nallen, paddan, samt Ola Schenström som viskar i mitt öra och hjälper mig att behålla fokus.
Drömmer om den röda slipsen.
Vaknar (saknar som vanligt mig själv)
Stapplar upp i blindo
Pudrar näsan
Förbe...


PS. Ola Schenström är mindfulnesinstruktör DS

5 kommentarer:

  1. Låter förskräckligt jobbigt.

    SvaraRadera
  2. Blir verkligen stressad. Hinner man så mycket på en dag? Pudrar näsan före duschen? Den klassiska omskrivningen :-)?

    SvaraRadera
  3. ....livet....i högt tempo! Bra skrivet!

    SvaraRadera
  4. Direkt från verkligheten och jag gillar verkligen den virkade slipsen.

    SvaraRadera