torsdag 9 augusti 2012

Utmanad

I mina gömmor hittar jag en lapp där jag skrivit ner ett samtal mellan mig och dottern P som då är 2 år och nio månader. Vi sitter och bläddrar bland vykort och vernissagekort som jag sparat. Dottern fastnar genast vid ett ganska speciellt vernissagekort.

P: - Jag tycker att det här är ett fint kort.
Jag: Jaha? Jag är förvånad och förvirrad. - Ser du vad det är?
P: - Mmm.
Jag: - Det är en BH. (Man är väl inte pedagog för inte?)

Något senare säger dottern, som fortfarande tänker på det fina kortet:
- Jag skulle vilja ha en BH.
- Jasså!  Varför det?
- Därför att jag skulle vara vuxen. Att jag inte tänkt på det! tänker jag, men säger:  - -Ja, då ska du få en fin BH när du blir stor.
- Då vill jag ha en r ö d BH, säger hon med eftertryck. Sedan fortsätter hon: -R ö d BH och r ö d a kläder!
- ? Vad ska jag säga nu? Jag kan ju inte ignorera P, men jag tycker nog att röda underkläder är lite väl vulgärt. (Ser liksom övervåniningen på en westernsaloon, flimra förbi). Men som den ädla moder jag är, säger jag: 
- Ja visst ska du få det! I Ps värld är nämligen rött det finaste och gulligaste som finns. Jag funderar över när, alltså i tid, något gulligt och fint vulgärt?

9 kommentarer:

  1. Charlotte utmalnade oss att skriva i någon av skribenternas anda. Här görs ett försök att skriva i Charlottes anda.

    SvaraRadera
  2. haha! Well done! Man ser sina egna manér prydligt uppvisade för sina egna ögon på det här sättet. Tack för dagens, det var spännande!

    SvaraRadera
  3. Sista meningen har tappat ordet blir"

    SvaraRadera
  4. Det är för övrigt en bra sak att fundera över. För egen del hade jag ju sagt att det finns något inherent vulgärt i röd bh, men det är ju bara vår fåniga, av samhället skadade, vuxensyn. Så fort man tänker som P (uppskattar förkortningen i dagens "utmaning")så blir det ju plötsligt fint, roligt, lite Pippi Långstrump över det liksom. Fint om en perspektivväxling.

    Saker som känns som jag (förutom initialerna och valet av ämne) är just perspektivväxlingen, dialogformen, en hel del av formuleringarna ("den ädla modern" och "ser liksom övervåningen av en westernsalong flimra förbi" till exempel) och slutet förstås.

    Tack igen. Jag är både smickrad och rörd, och en aning generad.

    SvaraRadera
  5. Intressant text. Gillar temat och kombinationen av eget och andras seende.

    SvaraRadera
  6. Roligt! Du lyckas med den äran. Hoppas fler hoppar på:)

    SvaraRadera
  7. Jag håller med Sager, bra var det. o intressant fråga när förändras vår syn på saker o ting o vem får oss dit. Kan väl inte bara vara en mognadsgrej. Kanske dax att ignorera?

    SvaraRadera
  8. Väl genomfört. Märkligt egentligen, att färger i vissa sammanhang är så laddade... när blev dom det?

    SvaraRadera
  9. Så bra gjort, man anar mycket av Charlotte.

    SvaraRadera