lördag 14 mars 2015

Mamma med muffinsmage

Fredag kväll - vill dricka vin, men har bestämt mig för att låta bli då dottern är i "den" åldern. Stannar istället kvar på jobbet då jag fått veta att dottern har en kompis hemma. De ska baka och fika, så dem går det ingen nöd på. Så sugen på vin! Letar istället jobb på nätet; konstaterar att jag har fel kön, fel ålder och fel nationalitet. Alltså, ingen vill ha en vit kvina, 55 plus,  det främjar inte mångfalden! Undrar: varför är det ALLTID fel att vara kvinna? Blir uppgiven och upprörd, måste lägga mig i soffan och gör lite mindfulness.

Klockan närmar sig sex. Jag går inte hem fast det bara är två stationer, i stället odlar jag min muffinsmage!

Öppnar dörren och möts av: - Hej mamma! Det låter trevligt och välkomnande och får mig att minnas hur dottern blev bemött igår när HON kom hem. Nä, det vill jag inte tänka på.

Fnitter och prat tills tjejerna bryter ihop av hunger och så klart får kompisen äta här. Och jag (som inte druckit vin kan erbjuda henne skjuts hem!) Vi äter vitlöksfrästa champinjoner, hemlagad  grönsakspaj från i förrgår och sallad på tomater, majs, äpplen med granatäpplevinäger. Sen slänger vi oss (i alla fall jag) ner i soffan och ser på Lets dance och skrattar åt dem, hm. Och nya humorprogrammet med Mia Skäringer måste vi bara se. Fast så roligt var det inte, tyvärr. Kände tonåringen möjligen igen sig i dotterkaraktären som verkade bo på hotell hos sin mamma?

Lite källsortering och sen skjutsar vi hem kompisen. Väl hemma igen går vi till sängs med padda respektive dator. Tur att de stänger av sig själva för vi somnar med utrustningen på.

Nu är klockan 11.07. Jag läser tidningen och dricker nymalet kaffe. Dottern sover. Snart kommer hennes "roomservice" att ge henne färskpressad juice, smörgås och te...

3 kommentarer: